50 jaar LuK innovaties in de spotlights

19-11-15 / LuK

50 années d'innovations signées LuK sous le feu des projecteurs

LANGEN, 2015-11-19. LANGEN, 19 november 2015. Schaeffler viert dit jaar de 50e verjaardag van het merk LuK en haar eerste vestiging in Bühl. Door van het begin af aan te investeren in kwalitatieve en innovatieve producten heeft het bedrijf niet enkel een voorsprong genomen op haar concurrenten, maar geeft het ook mee vorm aan de mobiliteit van morgen.

Het succesverhaal van LuK begint bij een belangrijke investering van de broers Dr. Georg en Dr. Wilhelm Schaeffler in het bedrijf “Lamellen- und Kupplungsbau August Häussermann”. Vervolgens richtten zij ook het merk LuK op en in april 1965 ging de productie van start in Bühl, waar nu nog steeds het hoofdkwartier van het merk gevestigd is. Aandeelhouder Maria-Elisabeth Schaeffler-Thumann herinnert zich nog goed het ondernemingsvermogen van Georg Schaeffler: “De broers zagen in het begin van de jaren ’60 de mogelijkheden van de toen gloednieuwe diafragmakoppeling. Ze waagden de sprong en overwonnen samen met een gemotiveerd team de vele uitdagingen die het project met zich meebracht.” Al snel leverde het bedrijf grote hoeveelheden diafragmakoppelingen aan Volkswagen. Schaeffler bewees dat het genoeg expertise en innovatiekracht in huis had en legde zo de fundamenten voor haar succes.

Tegenwoordig is LuK integraal deel van de Schaeffler groep en levert het innovatieve reparatieoplossingen en –onderdelen voor de aandrijflijn aan garagisten over heel de wereld. Klaus Rosenfeld, CEO van Schaeffler AG: “Twee jaar geleden analyseerden we de megatrends en ontwikkelden het strategisch concept Mobiliteit van morgen. We hadden dit concept nooit geloofwaardig kunnen implementeren zonder LuK’s opmerkelijke expertise in transmissietechnologie.”

Om het succes van het merk te vieren, loopt sinds deze zomer in Bühl ook de tentoonstelling “The LuK Story. 50 years. Quality. Technology. Innovation”. De expositie verkent de bedrijfsgeschiedenis van het merk LuK en zet vooral 6 van haar meest baanbrekende innovaties in de spotlights:

  • De vervanging van de koppeling met schroefveer door de diafragmakoppeling (midden jaren 60).

  • De introductie van het tweedelig vliegwiel midden jaren 80, dat rijden met een turbo-diesel motor een stuk aangenamer maakte op vlak van akoestiek.

  • Vanaf midden jaren 90 verminderde de zelfnastellende koppeling de uitgeoefende pedaalkracht in voertuigen met stijgend koppel.

  • De CVT-variator en lamellenketting staan sinds 2000 garant voor meer rijcomfort bij een automatische transmissie.

  • Begin 2008 zette het productievolume van de droge dubbele koppeling nieuwe standaarden wat betreft rijcomfort en verlaagd brandstofverbruik.

  • Dit jaar nog zal een compleet herziene generatie koppelomvormers geïntroduceerd worden, samen met een gloednieuwe koppelomvormerdemper. Een opvallend kenmerk van het nieuwe systeem is de vergrendelbare koppeling die geïntegreerd zit in de koppelomvormerturbine. Hierdoor zal het systeem niet alleen lichter zijn, maar ook meer ruimte bieden voor efficiënte dempers, zoals van het type centrifugaalpendel. Ook de trilling-isolatie zal opnieuw significant verbeterd worden.

Al deze uitvindingen spe(e)l(d)en in de tijd van hun ontwikkeling een doorslaggevende rol in de toekomst van mobiliteit. Matthias Zink, President Transmission Systems Business Division at Schaeffler, is ervan overtuigd dat de “wall of fame” van Schaeffler Automotive Aftermarket nog zal uitgebreid worden. “We hebben een ontembaar verlangen om te blijven innoveren.” Ontwikkelingsingenieurs werken nu al aan oplossingen voor de mobiliteit van morgen. Twee jaar geleden werd bijvoorbeeld een nieuw departement geopend in Bühl, waar de ontwikkeling van hybride aanvoeringen plaatsvindt. “Zo’n aanpak op lange termijn, die trouwens typisch is voor familiebedrijven zoals Schaeffler, is een noodzakelijk om innovatief en succesvol te kunnen zijn,” zegt Norbert Indlekofer, CEO Automotive bij Schaeffler AG.